سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشریه فصل رویش شماره3

نردبان موفقیت/ محمد حسین زارعی

    نظر

موفقیت واژه ای زیبا و پرمعناست. واژه ای جذاب و دلربا، تا شنیدم به سمتش جذب شدم. با خود گفتم: «چگونه می توان موفق شد.»از خیلی ها پرسیدم، با خیلی ها مشورت کردم، پاسخی نگرفتم، اما این سؤال را هیچ گاه فراموش نکردم، تا یک روز با استاد بزرگی برخورد کردم. از او پرسیدم، فرمود: باید زحمت بکشی، سختیها تحمل کنی و بدانی که رسیدن به موفقیت، آرزوی مشترک تمام انسانهاست ولی عده محدودی می توانند لذت رسیدن به این آروزی مشترک را بچشند. از او پرسیدم: استاد، موفق ها چگونه عمل می کنند؟ چه ویژگیهایی دارند؟ فرمود: موفقیت یک نردبان است و باید از نردبان پله پله بالا رفت، و او اینگونه پله های نردبان را توصیف کرد.

پله اول : موفق ها خودشناس و خود باورند

موفقیت یک تصادف نیست، بلکه یک بازی درونی است، برای موفق بودن، باید اول در ذهن خودتان موفق باشید، باید از نقاط ضعف و قدرت، از حقوق و مسؤولیت ها آگاهی و تصویر واقع بینانه از خودتان داشته باشید.  او با تبیین زیبایی ادامه داد و گفتاز آن جا که نوع رفتار ما ناشی از احساسات، افکار و نگرش ها، نوع برداشت ها، طرز تلقی، باورها و میزان اعتماد به نفس و عزت نفس ماست، خود شناسی و خود باوری مثبت عامل مهمی در موفقیت هایمان به شمار می آید. وقتی خود شناسی وخود باوری مثبت را کسب کردیم، برای خودمان ارزش قایل می شویم، از روحیه انتقاد پذیری برخوردار و نسبت به ارزش ها و اعتقادات آگاهی و از آن فاع می کنیم و احساس خوشنودی و رضایت خاطر داریم. در مقابل فشارها و ضربه های روانی و اجتماعی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهیم.

پله دوم : هدفمندند

بعد از اینکه خود را شناختیم، پله دوم و عامل بسیار مهم تعیین هدف شفاف و معین و پایدار است و یک بررسی20 ساله دانشگاهی نشان می دهد 97% افراد جامعه اهداف مبهم و غیر شفاف دارند و فقط 3% دارای اهداف مشخصی هستند و راندمان حاصل از عملکرد گروه 3 درصدی در تمامی موارد از عملکرد گروه 97 درصدی بیشتر است. از او پرسیدم. هدف چیست؟ فرمود: «هدف عبات است از آمال و آرزوهای مشخصی که برای رسیدن به آن نیاز به تلاش و سخت کوشی مستمر و فراوان است.» و ادامه داد:اهداف انسان مثل خود او موجوداتی هستند، می بینند و می شنوند و برای همین است که خود را از انسان های تنبل دور می کنند.  البته اهداف باید مثبت، مشخص، به نفع خود و به نفع دیگران و جامعه و قابل دسترس باشند و از پراکندگی و تشتت به دور باشد تا موفقیت را حتمی کند. چنانکه شیخ بهایی نابغه شرق، متخصص علوم طبیعی، ریاضی و اسلامی می گوید: من با دانشمندان نامداری که ذی فنون بودند و در رشته های گوناگون کار کرده و اطلاعات وسیعی به دست آورده بودند وارد بحث و مذاکره شدم و بر همه آنها پیروز گشتم، ولی هر موقع با متخصص یک فن یعنی کسی که تمام نیروی خود را در یک رشته به کار برده بود به بحث پرداختم، سخت مغلوب شدم، زیرا بر اثر متناهی بودن نیروی فکر زوایایی از هر علم برای من مخفی مانده بود.

پله سوم : مهارت جو و دارای برنامه اند.

حقیقت این است که در زندگی ما بادها خواهند وزید، باران خواهد بارید و رودخانه ها طغیان خواهند کرد، ما نمی توانیم از آمدنشان جلوگیری کنیم، تنها می توانیم برای آمدنشان مهیا شویم، یعنی به کسب مهارت ها و خصوصیات ویژه بپردازیم.  او می گفت : ساده ترین مسؤولیت ها هم نیاز به کسب مهارت ها و خصوصیات ویژه دارد، چه رسد به تحصیل علوم حوزوی و زندگی طلبگی که انسان مسؤولیت بسیار سنگین بر عهده دارد. با این حال باید اهداف شخص مثبت، قابل دست یابی و به نفع خود و جامعه باشند، بعد ببینید برای رسیدن به این اهداف چه مهارتهایی نیاز دارید و به دنبال کسب مهارتهایی باشید که برای رسیدن به آن اهداف مورد نیاز است، یاد بگیرید که برای رسیدن به جایی که می خواهید برسید، همیشه کاری را انجام دهید که باید انجام شود. مهارتهایی همچون مهارت موفقیت در تحصیل، مهارت خود آگاهی، مهارت پژوهش، مهارت یادداشت برداری و... را باید کسب کنید تا از این نردبان پله ای را بگذرانید.

پله چهارم : عمل و تلاش آگاهانه همراه با تحمل سختیها

او می گفت: « وقتی قرار است یک نفر اولین باشد، چرا آن نفر شما نباشید » از این جمله اش به فکر فرو رفتم، و از خود پرسیدم. واقعاً چرا ؟؟؟ سخنانش ادامه پیدا کرد و فرمود: اگر به جای توقف در مقابل تابلوی«من موفقم»! « یا من شکست خورده ام » فقط سعی کنید برای دستیابی به آرزوهایتان شبانه روزکار کنید، در آن صورت مطمئن باشید که هیچ تابلویی جرأت سبز شدن مقابل شمارا پیدا نخواهد کرد. اگر به افراد موفق بنگرید، می بینید آنها لزوما، باهوش تر و سریع تر از دیگران نبوده اند، بلکه پشتکار بیشتری داشته اند، چنانکه گفته اند: درخشش و موفقیت افراد تنها به 20%استعداد آنها و 80% بستگی به تلاش آنها دارد. او نمونه ای از تلاش دانشمندان و علماء بزرگ را بیان کرد و فرمود: ادیسون برای تکمیل پاره ای از اختراعات خود شبها و روزها در آزمایشگاه می ماند و بارها اتقاق می افتاد که دو سه روز از آزمایشگاه بیرون نمی آمد. ابن رشد، دانشمند اسلامی، از موقعی که با کتاب آشنا شده بود، حتی یک روز از عمر خود را بدون مطالعه و تفکر نگذرانده بود. ناپلئون شبانه روز 5 ساعت می خوابید. آیت الله بروجردی می گفتند: یک شب درباره یکی از مسائل علم اصول فکر می کردم و می نوشتم، چنان سرگرم مطالعه، تفکر و نوشتن بودم که رنج بی خوابی را ملتفت نبودم، یک مرتبه صدای مؤذن به گوشم رسید، متوجه شدم که هوا دارد روشن می شود و من از آغاز تا پایان شب سرگرم کار بوده ام. آیت الله سبحانی می گوید: از استاد مطهری سؤال شد که شما چقدر مطالعه می کنید، استاد در پاسخ گفته بودند: در حد مرگ. نیوتن می گوید: اگر من به جایی رسیده ام بر اثر کار و کوشش است.  درزندگی پاستور دانشمند بزرگ فرانسه می خوانیم که شعار اصلی او طول زندگی « کار» بود. او در پایان پله چهارم فرمود: دنیا سکوهای افتخار و بهترین صفحات تاریخ را برای کسانی نگه می دارد که از همه بیشتر توانایی تحمل سختی ها و مشکلات را داشته باشند.

پله پنجم: استقامت، صبر، انعطاف

موفقیت مراحل متداول دارد، یک اتفاق ناگهانی نیست، باید استقامت کرد، صبر نمود و در مقابل مشکلات زانو نزد، چون جاده ای که به سوی موفقیت می رود، همیشه هموار نیست و بی شک انسان در این مسیر با مصائب گوناگون مواجه خواهد شد. هاروی، کاشف گردش خون، هشت سال مشغول آزمایش بود، تا به نظریه خود یقین و اطمینان کرد. شهید مطهری می فرمودنند: گاهی اوقات از فرط خستگی، دیگر گوشم نمی شنود و پاهایم تحمل وزن بدنم را نمی کند. پس استقامت کنید و انعطاف پذیر باشید و آنقدر در رفتارتان تجدید نظر کنید تا به خواسته هایتان برسید. اگر همیشه کاری را بکنید که همیشه کرده اید به نتیجه ای می رسید که همیشه گرفته اید.

پله ششم : نتیجه

 پس اگر خودشناسی و خود باوری مثبت در وجود شما تبلور پیدا کند و برای زندگی خود اهداف مشخص و معین داشته باشید و برای رسیدن به اهداف، به دنبال مهارت ها و خصوصیات ویژه باشید و آن را کسب کنید و در کنار آن عمل و تلاش، آگاهی همراه با استقامت، صبر و انعطاف پذیری داشته باشید، آنچه را که می خواستید، به آن خواهید رسید « انسان موفق » برازنده شماست.او سخنانش را به پایان رساند از او تشکر کردم و تصمیم را گرفتم که....

به امید موفقیت و پیروزی ،نتیجه استقامت، صبر، انعطاف پذیر ،عمل و تلاش آگاهانه ،مهارت جو و برنامه ریز ،هدفمندی ،خود شناسی و خود باوری